Jak się w końcu wyspać? Sposoby na zdrowy sen

Każdego ranka masz wrażenie, że nie budzisz się, lecz zmartwychwstajesz. Przez cały dzień funkcjonujesz tylko dzięki kawie, marząc o tym, by położyć się do łóżka, ale kiedy nastaje wieczór, znów nie możesz zasnąć. Brzmi znajomo? Sprawdź, jak zadbać o zdrowy sen i odzyskać energię!

Fakty i mity

O tym, jak ważna jest codzienna regeneracja organizmu wiemy wszyscy. Trudno zresztą znaleźć osobę, która nie lubi spać! Cały problem polega na tym, że nie wiemy, ile tak naprawdę powinniśmy wypoczywać, by wstawać w pełni sił. W Internecie znaleźć można wiele informacji, często sprzecznych. Choć specjaliści nie są zgodni przyjęło się uważać, że dorosły człowiek potrzebuje około 7-8 godzin snu na dobę. Czy to prawda? Okazuje się, że niekoniecznie! Od jakiegoś czasu somnolodzy, a więc specjaliści od nocnego wypoczynku, obalają ten mit. Coraz częściej podkreśla się, że nie liczy się to, ile godzin śpisz, ale kiedy się obudzisz. Nie jest to jednak żadna nowość. Wiedzieli o tym już trenerzy i opiekunowie gwiazd sportu. Teraz wiedza przekazywana na treningach jest dostępna dla wszystkich na wyciągnięcie ręki!

Sekret sportowców: cykle i fazy

Na czym polega trik stosowany przez profesjonalistów? Sekretem jest uświadomienie sobie, że nocny odpoczynek nie jest procesem ciągłym, ale szeregiem następujących po sobie faz snu płytkiego (REM) i głębokiego (NREM). Każda z nich zajmuje około 45 minut, co oznacza, że pełen cykl snu zajmuje półtorej godziny. Wniosek jest prosty: najlepiej zakończyć sen, gdy organizm przejdzie kolejną fazę REM. Właśnie dlatego siedem i pół godziny snu jest lepsze niż pełne, piękne osiem, o którym tak często słyszy się w mediach. Ale czy to wszystko, co trzeba wiedzieć? Otóż nie! Warto jeszcze pamiętać o ilości cykli, które trzeba przespać w ciągu jednej nocy. Ilość może nas zaskoczyć! Przyjęło się uważać, że dorosły człowiek, który nie pracuje fizycznie, absolutnie nie powinien spać krócej niż przez trzy cykle na dobę. Najlepiej jednak postarać się, by było ich pięć lub sześć.

Dobry, zdrowy sen to podstawa zdrowego życia

Porady na zdrowy sen

Oprócz odpowiedniej długości nocnego wypoczynku warto zadbać też o jego jakość, a w tym pomogą uniwersalne zasady tak zwanej higieny snu. Część z nich jest dobrze znana i dosyć oczywista… ale czy stosowana? Oto jest pytanie! Aby sen był zdrowy, przede wszystkim zadbaj o to, by nie objadać się na noc. Unikaj słodkich przekąsek i ciężkich potraw, których trawienie obciąży organizm. Z drugiej strony, burczenie w brzuchu też nie wpłynie korzystnie na jakość wypoczynku. Aby uniknąć wieczornego głodu, wieczorem postaw na potrawy z węglowodanami – jajka na twardo czy serek wiejski – albo z magnezem, czyli na przykład brokuły lub fasolę. Przed snem koniecznie przewietrz sypialnię – temperatura nie powinna przekraczać 22 stopni – i lepiej zrezygnuj z długich, gorących kąpieli. Choć mogą one relaksować, zaburzają naturalny cykl termiczny organizmu, który po godzinie 18 zaczyna się wychładzać. Najpóźniej godzinę przed snem odstaw też urządzenia elektroniczne, a więc laptop i smartfon. Wbrew pozorom czytanie w łóżku to też nienajlepszy pomysł – dobra książka pobudzi wyobraźnię, co może utrudnić zasypianie. Na jakość snu z pewnością dobrze wpłynie też wieczorny spacer… i jakakolwiek aktywność fizyczna w ciągu dnia.

A jakie Wy znacie sposoby na dobry sen?

Oceń ten post.

Podeślij znajomym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jakie buty sportowe na wiosnę 2019?

Amatorzy sportu i fani wygody dobrze wiedzą, że jedynym słusznym wyborem butów na wiosnę są buty sportowe! Lekkie, przewiewne i...

Zamknij