Majówka i grill w zdrowym stylu – jak to zrobić?

Myślisz „majówka”, mówisz „grill”? Nic dziwnego, ten jedyny w swoim rodzaju czas w roku Polakom kojarzy się przede wszystkim z piknikami, spędzaniem czasu na świeżym powietrzu i, oczywiście – grillowaniem. Czy jednak taka forma przygotowywania potraw jest zdrowa? Zdania są podzielone, jednak wiele zależy od Ciebie. Sprawdź nasze sposoby na majówkowego grilla!

Czy grill jest zdrowy?

Pytanie właściwie powinno brzmieć, czy grillowanie jest zdrowe. Nie ulega jednak wątpliwości, że temat jest znany i bardzo kontrowersyjny. Jedni przekonują, że piekąc jedzenie na grillu, trujemy je szkodliwymi substancjami. Inni uważają, że grillowanie od czasu do czasu nie powinno nam zaszkodzić. Jaka jest prawda? Tradycyjnie leży gdzieś po środku. Na pewno kiepskim pomysłem będzie jedzenie grillowanych potraw codziennie. Nie warto też grillować zbyt długo, bo tak jak w przypadku smażenia, pieczenia w piekarniku czy gotowania – jedzenie w obróbce termicznej często traci swoje wartości. Kluczową kwestią dla zdrowia będzie też wybór węgla drzewnego, a nie brykietu, w którym mogą znajdować się właśnie wspomniane wcześniej trujące substancje. Koniecznie przygotuj też grilla w odpowiedni sposób:

  • Myj ruszt po każdym użyciu. Choć bywa to uciążliwe, sprawia, że potrawy z grilla są zdrowsze. Ruszt możesz umyć płynem do naczyń i wodą oraz zwykłą kuchenną gąbką. Jeśli jednak Twój sprzęt jest dość zapuszczony i zastanawiasz się, czym umyć grilla w takim przypadku, to znakomicie sprawdzi się środek do mycia rusztów lub piekarników. Pamiętaj jednak, by dokładnie go spłukać i wytrzeć ruszt suchą ściereczką lub ręcznikiem papierowym!
  • Możesz położyć jedzenie na specjalnych tackach do grillowania albo zwyczajnie zrobić kieszonki z folii aluminiowej. Dzięki temu potrawy nie będą miały bezpośredniego kontaktu z dymem.

Grill – co do jedzenia?

Wiele można by mówić o tym, czy grillowanie potraw jest zdrowe, jednak zasadniczą kwestią jest to, co na tym grillu kładziemy. Kiepskiej jakości kiełbasa czy ociekająca tłuszczem wieprzowa karkówka to wśród Polaków norma. Niestety – bardzo szkodliwa dla naszego zdrowia, nawet jeśli pozwalamy sobie na nią od czasu do czasu. Jeśli dodamy do tego majonezową lub śmietanową sałatkę, a całość podlejemy piwem, które również jest źródłem tak zwanych pustych kalorii, wychodzi nam prawdziwa bomba, która może znacząco wpłynąć na stan naszego zdrowia. Jak więc wybierać jedzenie na grilla?

Kiełbasa na grilla

Bez niej nie wyobrażamy sobie grillowania. Niestety w sklepach, również w masarniach, bardzo często wprowadza się nas w błąd. Ile razy pytając panią o kiełbasę na grilla, usłyszałeś jedną, tą samą odpowiedź, która zawsze okazywała się najtańszą z możliwych opcji? Kiełbasa, która zwykle uchodzi za „idealną na grilla”, zawiera ogromną ilość tłuszczu, wypełniacz w postaci białka sojowego i całą masę E. Bardzo często próżno szukać w niej wartościowego mięsa, z kolei może pojawić się MOM, czyli mięso oddzielone mechanicznie. A wystarczy przecież przeczytać skład! Możesz to zrobić zarówno w supermarkecie, jak i poprosić o ulotkę z opakowania panią stojącą za ladą! Dobra kiełbasa na grilla to ta z co najmniej 90% zawartością mięsa, bez białka sojowego i sztucznych ulepszaczy.

Karkówka na grilla

Bądźmy szczerzy – nie jest dobra dla nikogo. Nawet jeśli jesteś okazem zdrowia, po takiej ilości tłuszczu i trawiącej się 4 godziny wieprzowinie możesz poczuć się źle, ociężale i śpiąco… Bezwzględnie powinny jej unikać osoby z podwyższonym poziomem złego cholesterolu. Tylko jak zastąpić „porządny kawał mięsa na grilla”? Idealną opcją będzie bogata w żelazo chuda wołowina, najlepiej polędwica lub rostbef. Znasz kogoś, kto nie uśmiechnąłby się na dźwięk słowa „stek”? Może tylko wegetarianie… Jeśli jednak mięso na grillu to dla Ciebie świętość, spróbuj zamienić wieprzowinę na wołowinę.

Kurczak, indyk, ryby

To zdecydowanie najlepsze rodzaje mięsa, jakie możemy położyć na ruszcie. Chudy drób i bogate w kwasy omega 3 ryby są nie tylko zdrowe, ale też o wiele smaczniejsze od tłustych, obciążających układ trawienny, słabej jakości mięs czerwonych. Poza tym wartość kaloryczna grillowanych potraw z drobiu lub ryb jest o wiele niższa, dzięki czemu możesz spokojnie pozwolić sobie na wypicie piwa bez nadwyżki kalorycznej.

Chleb

Musi pojawić się na każdym grillu. Nie musi to być jednak biały chleb, który nie ma żadnych wartości odżywczych. Doskonale smakuje zgrillowany chleb żytni lub pełnoziarnisty.

Potrawy na grilla – przepisy

Szaszłyk – indyk w trzech smakach

Indyk to najchudsze mięso, które bardzo szybko robi się na grillu. Doskonałym pomysłem na jego wykorzystanie będzie zrobienie szaszłyków. Żeby jednak smaki nie były nudne, zabaw się w kucharza, tworząc różne rodzaje marynat, a następnie podziel kawałki mięs na trzy części i nabijaj na patyk naprzemiennie. My proponujemy marynatę miodowo-musztardową, pomidorowo-czosnkową oraz chili. Wszystkie zrobisz na bazie oliwy z oliwek. Następnie wystarczy nabijać na patyczek z różnymi kolorami papryk i cebulą.

Dorsz grillowany z ziołami

Filet z dorsza doskonale nadaje się na grilla. Jednak, żeby wzbogacić jego smak, możesz nie tylko podać go z ćwiartką cytryny, by każdy skropił sobie mięso ryby na talerzu, ale także dodać do pieczenia świeże zioła. Dorsz znakomicie komponuje się z tymiankiem i rozmarynem. Do tego wystarczy sól i pieprz. Rybę wkładamy do koperty z folii aluminiowej wraz z gałązkami ziół i kładziemy na ruszcie.

Paski z kurczaka z dipem czosnkowym

Uwielbiasz klasyczną wersję słynnych nuggetsów? Z pewnością spodoba Ci się przepis na grillowane paski z kurczaka! Wystarczy pociąć filet na paski o szerokości ok. 1,5 cm, a następnie nabijać je na patyczki do szaszłyków. Podawać z dipem czosnkowym oczywiście w zdrowej wersji, czyli na jogurcie naturalnym! Pamiętaj też, by doprawić kurczaka tak, jak lubisz!

Jak grillować warzywa?

Jeśli zdrowy grill, to nie może zabraknąć warzyw! Przepysznie smakują te przygotowane na ruszcie. Co z warzyw można grillować? Od różnokolorowych papryk, przez cukinię i bakłażan, aż po cebulę i szparagi. Znakomite są też grillowane pieczarki, które dodają ciekawego smaku mieszance warzyw. Zastanawiasz się, jak grillować warzywa? Są dwie opcje. Jeśli lubisz chrupkie warzywa al dente i chcesz, to wyłóż plastry na tacce do grillowania, dopraw ziołami, solą i pieprzem, a następnie grilluj do momentu, w którym będą ciepłe i odpowiednio przypieczone. Jeśli jednak wolisz warzywa miękkie, to możesz przygotować je w kieszeni z folii aluminiowej, do której trzeba włożyć wszystkie wybrane przez nas warzywa pokrojone w wybrany sposób. Najpierw jednak wymieszaj wszystko w dużej misce najlepiej z dodatkiem ulubionych przypraw i dwiema łyżkami oliwy. Później zamknij szczelnie kopertę, połóż na grillu i odczekaj ok. pół godziny. Przy podaniu możesz posypać warzywa serem feta – powstanie znakomita sałatka.

Grill – jaka sałatka?

No właśnie, nieodłącznym elementem grillowania są sałatki, które często… wcale nie są takie zdrowe, jak być powinny. Twoje ulubione to te z majonezem, śmietaną albo innym gotowym sosem? A czy goście chętnie je jedzą, gdy przez kilka godzin biesiadowania zawarte w sałatce składniki kapcanieją, listki sałaty więdną, a całość zaczyna wyglądać niezachęcająco? Zdecydowanie lepszym wyjściem będzie przygotowanie sałatek, które każdy sam na talerzu może polać sobie oliwą. Warto podać oliwy smakowe, na przykład chili czy czosnkową. Przyda się też ocet balsamiczny, który wzbogaci smak każdej sałatki. Na grillu najlepiej sprawdzą się najprostsze połączenia, na przykład rukola z pomidorkami koktajlowymi albo sałata lodowa z ogórkiem i świeżym koperkiem.

Zdrowe grillowanie wbrew pozorom jest możliwe! Wystarczy z rozsądkiem podejść do zakupów i wybierać mądrze dobrej jakości produkty. Warto, bo efekt smakowy będzie nieporównywalny z nudną i trochę już „przeżartą” karkówką z keczupem. Udanego, majówkowego grillowania! Oczywiście w zdrowym stylu!

Oceń ten post.

Podeślij znajomym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Siłownia – jak zacząć ćwiczyć?

Nowy rok, nowy początek i nowe wyzwania. W tym siłownia – pierwsze wejście i pierwsze ćwiczenia! Gotowy, by rozpocząć swoją...

Zamknij